Hittat i dokumentgömmorna #2

En förändring? En förbättring. 051104

Jag fryser. Vintern är på väg, känner det på mig.
Den dagen det snöade för första gången i år vaknade jag med en känsla att nu är det vinter.
Idag är det dagen före dopparedagen.
Jag vill ha den känslan åter. Det är en sån fin känsla.
En känsla som inte försvinner utan den kommer när helst man minst anar det.
Varje jul. varken man är gammal pensionär, nybliven mamma,
ett barn eller en ungdom som hamnat snett i livet.
Den finns där.
Om det bara så är för en liten sekund man känner glädje i en verklighet som
kanske inte tillåter den skörheten.
Jag tänkte här om dagen på att vi lever i en övergångsperiod.
Allting förbättras. Det ska gå snabbare, snyggare, säkrare.
och sånna som du ska förgöras.
Vissa traditioner är på väg bort, andra kommer med stormsteg.
Ovetskapen är lika stor nu som den var för 50 år sen, men den ligger i en annan tidsform.
Saker som var otänkbara då är nu en självklahet.
Sånt man tyckte då var hur klart som helst, uppfattas nu som dumdristighet.
Allting går i en cirkel. ”Livets cirkel” - för att citera Lejonkungen.
Färgerna och formen på cirkelt förändras förvisso,
men slutet möter alltid upp början vid någon tidpunkt.
Du pratar om förändringar. Kan man egenltigen förändra någonting?
Kommer man in i ett mönster, kan man lätt bryta det?
Visst, man kan förbättra, men en förändring.
Världen förändras inte. Den bara döljer/visar mer.
Svaren är frågor då. Och frågor har svaren nu.
Alltid kommer det nya frågor! Alltid kommer det nya svar!
Den verklighet som innebär att frågorna tar slut,
den verklighet finns bara efter att ögonen sett sina sista sekunder av livet.
Frågan återstår ändå, kan man göra en förändring
eller är man dömd att leva i en tid som ständigt ”förbättras”?

 


 

Fler frågor av samma 17 åriga jag. Tänka sig att jag var så fundersam för 4 år sen. ... Låter inte mycket med fyra år nu när jag ser det skrivet. Ändå känns det som så länge sen jag satt vid datorn hemhemma skrev dikt efter dikt på haket.se. vet knappt än om den sidan finns kvar.. det borde den göra. får kolla upp det någon dag när jag inte ska gå och sova precis nu.

SOVMORGON IMORGON! HELLYEAH!


Kommentarer

♣ Skriv dina tankar här ♣

♣ Mitt namn:
Kom ihåg mig?

♣ E-postadress: (publiceras ej)

♣ URL/Bloggadress:

♣ Min tanke:

Trackback
RSS 2.0