Jag funderar på alcogel

Jag som jobbar på olika dagisar mest som varje dag och har gjort det de senaste åren har märkt en stor skillnad på hälsotänket från tidigare och nu. Visst, det har alltid funnits en baktanke med allt vi fröknar säger och gör. "Slicka inte på smörkniven", "tvätta händerna efter du varit på toan", "hosta inte över matbordet, vänd dig bort" och so on. Men allt det är ju bara commen sence. För att inte skicka runt bakterier mellan barn och barn, barn och fröknar, fröknar och fröknar och få en hel avdelning sängliggande.

Men jag börjar undra....
Genom alla åtgärder, glömmer vi i paniken bort barnens egna immunförsvar?



Är alcogel vårat nya immunförsvar?


Jag hörde en fröken berätta för ett barn att alcogel flaskan hon höll i sin hand var den sista från sen sista beställningen och att alcogelen blivit en bristvara. Hm..

Jag vet inte jag, men det finns bakterier som blivit immuna mot sitt egna vaccin. 
Om vi fortsätter som vi gör nu och om det går så långt att den dagen vi inte använder alcogel lika hysteriskt längre kommer vi då få förkylning på förkylning?

Men som en sluttanke, som inte är min tanke från första början, 
men en väldigt klok tanke. 


Ta hand om dig och var försiktig absolut.
Men använd ditt sunda förnuft som du fick strax efter
att du kom på att hoppar man från gungan från för hög fart
gör det ont och när gräs och sand inte var lika gott längre.

Till sist, en gammal klyscha...

Det som inte dödar dig, 
gör dig starkare


Kommentarer

♣ Skriv dina tankar här ♣

♣ Mitt namn:
Kom ihåg mig?

♣ E-postadress: (publiceras ej)

♣ URL/Bloggadress:

♣ Min tanke:

Trackback
RSS 2.0