En marängpaj med innehåll av sommar

Igår hade vi en liten sommarparmiddag
(ja den tiden har hunnit ifatt mig :))
Vi åt sallad och grillat, väldigt gott och fräsht!
och till efterrätt...
...till efterrätt...

En så underbart god jordgubbsmaräng paj!

 

Den riktigt bara smälte i munnen ♥

 


Recept

Smörpajdeg (har inte receptet framför mig just nu dock, men sök på smördeg på google så hittar du det garanterat)
Skivade jordgubbar (vill du sockra så får du, men det är både mkt socker i degen och i marängen, så överdrivet sockrande behövs inte)
Marängen (vispa samman 3 äggvitor till hårt vitt skum (absolut ingen ägggula i denna marängröra!!) Du märker när det är klart för du kan då göra det klassiska tricket att vända upp och ner på skålen utan att det ramlar ut, dock inte att rekommenderas om du har det i en porslinssskål, men då kan du testa att göra ett litet berg i skummet och de om berget sjunker ned eller inte. När du vispat det klart så vänder du i 2 dl socker med en sked. notera vänder och inte vispar ner. Ju mindre du rör i smeten när du ska ner med sockret ju frasigare och pösigare blir marängen)

Våran paj var klar efter detta repect, men vill du kan du
he i lite några hackade blad av citronmeliss i jordgubbarna
och lite pressad limesaft i marängen
(men inte så mycket så marängskummet blir rinnigt dock)


Jag rekommenderar den här pajen

till alldeles soliga dagar som denna! :)

 


Kommentarer

♣ Skriv dina tankar här ♣

♣ Mitt namn:
Kom ihåg mig?

♣ E-postadress: (publiceras ej)

♣ URL/Bloggadress:

♣ Min tanke:

Trackback
RSS 2.0