En söderbos guide till pitmåle

Jag och Klara satt som sagt på fika igår
och mitt under samtalet så kom samtalet in på piteå
Och sen på pitmåle
alltså piteås egna språk ;)

Detta är mitt försök att lära söder-klara
lite bra fraser på pitmåle



(Vill bara säga att det här är inte stavat rätt, utan det är mer uttalningsordlista)

He - kan användas till nästan vad som helst
Heina
- det här
Jenna - här
Hoina - hon
Haina - han
- ja
Denna u'up så pra'at vä söjn - där uppe så pratar vi så här
Jenna så pra'at vä pit-måle - här så pratar vi pitemål
Ids (I ids it!) - orkar. jag orkar inte!
Hä jär it fel! - Det är inte fel
Heina jär gott!/hein jä gott! - Det här är gott
Nu sko vä gå å fi'ik - Nu ska vi gå och fika

Uttalningshjälp.
Måle
- uttalas med långa "å" Mååååååle
Jenna - uttalas med betoning på "e". De två "n"en gör att "e" uttalas snabbt
Denna - gäller samma sak som för "Jenna"





Kommentarer

♣ Skriv dina tankar här ♣

♣ Mitt namn:
Kom ihåg mig?

♣ E-postadress: (publiceras ej)

♣ URL/Bloggadress:

♣ Min tanke:

Trackback
RSS 2.0