Utan dator, tv och shopping fram till fredag

Hm har haft en sån här vecka igen då jag vet att jag skulle kunna ha massor att skriva om, men har inte haft varken orken eller inspirationen när jag kommit hem att sätta mig ner vid datorn just för att skriva inlägg.
Och den här veckan kommer det inte bli så mycket mer skrivande heller..... Dam da da daaaa



Inatt när jag inte kunde somna skrev jag inte bara ett
utan två kontrakt med mig själv.

Det första
handlar om att jag inte ska köpa något under hela veckan, med undantag för mat of curse. Börjar idag och slutar på söndag, 15 nov

Det andra blir mer ett test för mig för att se hur länge jag klarar av det. 
Ingen tv eller dator fram till helgen från klockan tolv idag.
(tanken var först hela veckan det också, men med födelsedag och helg som kommer blir jag nöjd om jag klarar mig fram till fredag klockan åtta.)



Orsaken till dessa drastiska åtgärder är på grund av boken jag lånade på bibblan förrra fredagen men som jag började läsa igårnatt. "Köp inte den här boken! - Mitt år med köpstopp" skriven av Ann-Christin Gramming.
Hon bor i en lägenhet med hennes man och två barn i Göteborg. I slutet av 2006 bestämde sig Ann-Charlotte för att under ett år, 2007, inte köpa något som inte var en livsviktighet. Dvs allt som inte var mat, kläder och skor till barnen.
Alkohol från systemet var ok, men inte krog eller cafebesök. Ingen bio eller teater utan biocheck eller liknande.

Så här står det i början av boken
"Allting började med en krönika i Dagens Industri. "Skulle du klara ett år utan onödig shopping?", där Susanne Ljungrecenserade  boken Not bying it, My yearwithout shopping av den amerikanska författaren Judith Levine. Levine, en medelålders kvinna i New York, får nog under den hektiska julshoppingenoch bestämmer sig för att sluta shoppa under ett år. ... Skulle jag kunna avstå från att shoppa? Jag minns hur jag diskuterade den med en kompis och att jag förundrades hur man kunde klara av det. Shopping är ju ändå något man tar för givet."

Jag kommer inte klara ett år, men en vecka av att inte köpa onödiga saker borde väl inte vara så svårt?
Fem dagar utan dator och tv.... utmaning!

Har skrivit några inlägg nu när jag ändå haft tid så ni får lite att läsa :) Fast nu är det adjö och hejhej till datorn. Men mobilen kommer alltid att finnas vid min sida!


Vi hörs igen om fem dagar oh dear you

Kommentarer
Postat av: anneli

Dags att blogga nu! Eller fira klart dagen först kanske. Ialla fall, jag har tillängnat ett inlägg till dig på min blogg. Läs läs läs!

2009-11-13 @ 18:29:55
Postat av: anneli

Där står adressen också ifall du inte redan hittat dit...

2009-11-13 @ 18:30:24
URL: http://annelijohanssoneik.blogg.se/

♣ Skriv dina tankar här ♣

♣ Mitt namn:
Kom ihåg mig?

♣ E-postadress: (publiceras ej)

♣ URL/Bloggadress:

♣ Min tanke:

Trackback
RSS 2.0